بسیاری از نویسندگان معروف که
امروزه ما در استقراء قواعد دستور از آثار آنان مثال میآوریم، دستور نخوانده بودهاند
و دستور نمیدانستهاند. اما با تمرین و ممارست و دقت و غور در آثار نویسندگان
دیگر و طبیعت زبان که در محاورات اکثریت مردم تجلی میکند، روح زبان را دریافته و
آن را بهدرستی بهکاربردهاند. این سخنان درست است؛ اما بدان معنی نیست که دانشآموزان
و دانشجویان نیازی به فراگیری دستور ندارند؛ زیرا برای شناخت درست و علمی زبان و
برای جلوگیری از نابسامانی و گزینشهای نابجای واژهها و عمل کرد درست در واژهسازی
در مقابل مفاهیم جدید که وارد جامعه میشوند یا در جامعه پدید میآیند و نیز در
مدارس و سازمانهای انتشاراتی برای توجیه و روشنگری تصحیحاتی که در نوشته و مقالهها
و کتابها به عمل میآید و نیز برای سهولت یادگیری زبانهای بیگانه، آموختن دستور،
اگر ضرورت نداشته باشد، سودمند است، و سودمندی آن در حدی است که ما را وادار میکند
دستور یاد بگیریم و درست هم یاد بگیریم؛ به همین خاطر در این کتاب سعی شده است به
شکل جامع به نکات دستوری زبان ترکی استانبولی اشاره شود. زبان ترکی استانبولی به لحاظ ساختاری نسبت به زبان فارسی بسیار متفاوت است و برای درک متون دانستن کامل دستور، امری اجتناب ناپذیر است.
:: برچسبها:
دستور زبان ترکی استانبولی ,
مرتض عبدی ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0